19 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu 19 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu

19 juli 2015

Door: Eize en Anne-Marieke

19 Juli 2015 | Moldavië, Orhei

Goedenavond/morgen/middag trouwe volgers van de blog,

Deze zondag uitslaapdag? Zeker niet, gewoon net als elke dag om 7 uur ging weer de wekker. Waarna we om half 8 weer een goede broodmaaltijd voor ons klaar hadden staan. Groep van Theo goed werk gedaan met jullie corvee taak dus. Na het eten ging iedereen zich klaarmaken en weer op weg naar de kerk. Deze dienst verliep anders dan die van vorige keer. Naast de dominee stond dit keer een vertaler die GE-WEL-DIG Engels kan. Op deze manier kreeg iedereen het evangelie op een duidelijke manier over. Na de preek die over liefde ging mochten wij als Urk Goes ons van onze beste kant laten zien door twee liederen te zingen (Heer uw licht en uw liefde schijnen en U bent mijn Schuilplaats Heer). Ook hebben we de Via Dolorosa mogen opvoeren wat door vele broeders en zusters uit de gemeente zeer gewaardeerd werd. Pastor Sergiu bedankte ons na de gemeente voor onze inbreng in de dienst waarna wij applaus kregen van de gemeente. Iets wat een bijzondere aangelegenheid is binnen deze gemeente. Tudor vertelde ons namelijk dat het eigenlijk nog nooit gebeurt is dat er op deze manier applaus uitgedeeld wordt. Na de dienst zijn we weer terug naar onze thuisbasis gelopen. Hier stond ons weer een SCHITTERENDE (op z’n Theo’s ) maaltijd klaar.

Binnen 15 minuten moesten we ons klaarmaken voor een uitstapje naar Old Orhei. Dit is een oud klooster. De leefruimtes zijn uitgehakt in de bergen. In de tijd van de Sovjet werden de christenen vervolgd. De monniken die in Old Orhei leven zijn naar dit gedeelte gevlucht zodat ze konden overleven. De stilte daar was overweldigend en de uitzichten adembenemend. Hier hebben we dan ook veel foto’s gemaakt. Na een warm bezoek (38graden) in Old Orhei zijn we lekker wezen zwemmen in een zeer verkoelend meer. Hier hebben we met zijn allen inclusief onze Moldaafse vrienden een hele gezellige middag gehad. En ook hierna moesten we weer als aoltjes/paoling in een rookton in de trouwe warme uiensjé/kapsalon bus.

Deze avond was het avondeten heel bijzonder we kregen namelijk mamaliga, een traditionele maaltijd die we in eerste instantie met onze handen mochten eten. Na een uurtje om het eten te verteren kregen we van Eize een Bijbelstudie. Hierbij ging hij ons vertellen over Jesaja 55. Dit deed hij op een bijzondere manier. Hij heeft ons namelijk onze ogen laten sluiten en ons laten voorstellen wat hij vertelde. Op deze manier beleefden we het bijbelgedeelte echt ten diepste. Je was namelijk zelf aanwezig bij het dat wat er gebeurde en je beleefde het op je eigen manier. Hierna kregen we nog de gelegenheid om te melden wat we kwijt wilden. Vervolgens gingen we afsluiten met gebed en mocht iedereen aangeven waar hij/zij voor wil bidden. Hierna is iedereen uiteen gegaan en zijn wij begonnen aan de blog van deze avond in de heerlijke warmte van 25 graden met de krekels op de achtergrond in de stilte van de avond op de mooi gelakte picknick tafel en hierbij is de blog naar ons idee toch wel echt aan een einde.

Dus bij deze: Slaap lekker allemaal en tot de volgende keer. Bud en Bud.

• 19 Juli 2015 - 23:23

Grietje Bakker:

Nou.ier effien un beriggien van de reede, ut is geweldig wat jelui allemoal doen doar. Ik wou nog effien vragen oe of ut mit Maarten zun tie is .Op Urk got alles zun gangetjen. Groeten an Maarten en an jelui allemoal vanzelluf en een poot van Toby

• 20 Juli 2015 - 03:25

Anne-Mieke :

Nu ik deze reactie typ is het ondertussen 03:20 uur!
    We hebben net een nachtspel met de tiener op kamp gehad.
    En nu liggen we goed en wel in bed dus heb nu tijd om ff te reageren.
    Maar jullie hebben ze te lezen ook weer een mooie zondag gehad!

Heel veel succes met de dingen die jullie morgen (vandaag) weer gaan doen.

Ik ga nu lekker slapen ;)
    Liefs Anne-Mieke

• 20 Juli 2015 - 08:21

Janny En Fokke:

bij de reactie van 18-7-15 lees ik dat Nellie een preek hoorde van ds de Graaf over de strijd met Amelek.
    ik neem aan dat dit ds de Graaf uit Kallenkote was. Hoe "toevallig"was het dan niet toen wij gistermiddag als gasten naar de Ichtus zijn geweest ivm de doop van onze kleine Macy dat ook ds de Graaf zijn preek hield over de strijd met Amelek en dan net als wat Nellie zei: de strijd beneden bij het volk en dan de bidders (Mozes,Aaron en Hur) boven op de berg.
    God vertelt ons hier duidelijk wat wij ( thuisblijvers) moeten doen!
    We moeten bidden voor de groep Urk goes en dat doen wij dan ook

Gods Zegen op het mooie werk dat jullie daar mogen doen!
    knuffels van ons voor jullie allen.

• 20 Juli 2015 - 09:05

Tromp:

Goedemorgen deze morgen aan een iedere toegewenst.
    Ook nu weer hartelijk dank voor deze blog, Het is "egt S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D" (op z'n Theo's natuurlijk) om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Als hobbykok is het helemaal interessant te horen dat het eten daar geweldig is. Maar ik daarover een vraag. Kunnen jullie / willen jullie eens kijken hoe ze het eten bereiden? Waarop ze koken of ze dat op gas doen of op een oud houtgestookte oventje of boven een kampvuurtje misschien, kunnen jullie daar foto's van maken? Ook hoe de keuken eruit ziet willen jullie daar veel foto's van maken en die dan later aan mij geven? alvast bedankt.

Ook voor vandaag heel veel plezier daar in Orhei en we bidden jullie Godszegen toe!

• 20 Juli 2015 - 09:34

Alida :

Dames , heren...oproep van mij... luister naar Tromp, zodat deze hobbykok vast veel kan oefenen. Dit klinkt als een uitnodiging voor bij het kampvuur inclusief Moldaavse maaltijd.

• 20 Juli 2015 - 13:34

Nellie:

Jannie zo zie je maar , toeval bestaat niet

• 20 Juli 2015 - 14:36

Maarten En Alice En Onze Kleine Hanna:

Hallo lieve vrienden,
    Wat fijn om jullie verslag vol met avonturen te lezen en dat de diensten tot opbouw van jullie geloof mag zijn. Wij wensen jullie veel teamspirit toe zodat iedereen zijn persoonlijke zorgen en ambities aan de kant durft te schuiven en durft te vertrouwen op de LEIDING van de HERE. We blijven jullie volgen. Veel plezier met zn allen.

• 20 Juli 2015 - 14:36

Maarten En Alice En Onze Kleine Hanna:

Hallo lieve vrienden,

Wens jullie nog veel plezier en sterkte toe daar zo in Maldavié.

Niet te bruin/donker terug komen hea Janet:P:P, want dan herken ik je zomenteen niet meer.

• 20 Juli 2015 - 22:02

Femmy:

Beste Urk gangers,
    Na mn vakantie kon ik dus niet op jullie waarbenjenu site komen...lag wsl aan mn laptop :) maar ben inmiddels helemaal bijgelezen,en heb genoten van de verslagen.Keep up the good work!!
    ik ens jullie nog een paar fijne dagen met uiteraard veel zegen in jullie werk.

een dikke knuf speciaal voor Annetski en Annemijn
    en de groetjes van mij

• 20 Juli 2015 - 23:16

J. Bakker:

Dit is een berichtje voor Maarten Bakker.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen 21 juli. Een dikke poes van je alderliefste tutte.
    Ik ben trots op jullie allemaal, en lees graag de verslagen van alles wat jullie doen voor onze medemensen.
    Groetjes, Jenny

• 20 Juli 2015 - 23:56

Jan Riekelt En Linda :

Wat een pracht die blog als je ze leest zie ik jullie zo voor me, wat een prachtig werk doen jullie metbehulp van onze Vader lukt het jullie veel kracht en sterkte voor de laatste ddagen.Hartelijke groeten en speciaal voor Auke een dikke poes

• 21 Juli 2015 - 08:48

Hendrik,Jeanine En Annely:

Wat is het elke keer bijzonder om jullie verhalen te lezen.
    Het neemt me soms weer mee naar 8jaar terug, toen ik met Urk goes in Albanië zat.
    Ik denk dat het daar wel heel anders was, als nu bij jullie.
    Maar je mag erop vertrouwen dat jullie werk, ook de kleine dingen tot opbouw van DE KERK mogelijkhedenn zijn.
    Ook deze laatste dagen wensen we jullie veel succes! En God's zegen in jullie werk.
    Wij bidden voor jullie.

groetjes aan allemaal en een hele dikke knuffel voor Elloise

• 21 Juli 2015 - 19:32

Lisette Postma :

wat een ervaringen weer.
    Ben benieuwd wat men voorhad, met onder dat tafeltje door te kruipen.
    Hebben jullie hiernaar gevraagd.
    Van onze rooms-katholieke broeders en zusters kunnen we vaak nog veel leren.
    Vooral op het gebied eerbied voor God en zijn schepping,kijk maar naar jullie kokkin.

Nog veel zegen voor jullie allen de laatste paar dagen alweer.
    In gebed met jullie verbonden veel liefs Lisette.