20 en 21 juli - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu 20 en 21 juli - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu

20 en 21 juli

Door: Annette, Willina en Janet

21 Juli 2015 | Moldavië, Orhei

Goedenavond trouwe blog lezers,

Waren jullie al ongerust?
Dat komt….wij hebben het zo mega druk gehad met van alles en nog wat, dat we helaas geen tijd hadden voor een blog, maar we maken het nu goed met jullie.

Maandag 20 juli:
Zoals iedere morgen stonden we om 7 uur op, en na het ontbijt gingen we richting onze projecten, te weten project Home, project 3 en een nieuw project, nr 4. Project home is o.a. verven, opruimen, schuur leeghalen en naar zolder brengen, en uiteraard de was doen….ongelofelijk hoeveel was 21 man altijd heeft….zucht!

Project 3 schiet lekker op, Michai kan zijn buiten wc bijna gebruiken, nog een paar dingetjes afronden, en dan kan hij ingewijd worden. Pieter wil graag de eerste zijn, maar daar trappen we natuurlijk niet in, Michai mag als eerste toiletteren.

Project 4, dat is een bijzonder verhaal, Hendrik heeft dat heel mooi verwoord, en dat willen we jullie graag vertellen: Project 4 is ontstaan toen onze grote vriend George een visioen kreeg over het bouwen van een soort opvangcentrum. Iedereen verklaarde hem voor gek, maar onze Vader in de hemel gaf George het in zijn hart en Hij gaf hem kracht om toch te beginnen aan deze grote klus. Met zijn twee zoons van 13 en 14 jaar ging hij aan de slag. Toen wij in contact kwamen met zijn dochter Gina (tolk van ons) vroeg zij of wij haar vader wilden helpen. Natuurlijk konden wij dat niet weigeren en toen wij bij de klus aankwamen, kregen we diep respect voor deze meneer. Voor al het werk wat hij al verricht had. Na een kort overleg zijn we begonnen met het opruimen van het terrein en zijn we begonnen met het bouwen van de tweede verdieping. We willen jullie vragen of jullie George en zijn project willen opdragen in jullie gebed om hem en zijn familie te steunen, om zo zijn missie te laten slagen.

Toen we daarna thuiskwamen en hadden gegeten stond er een kleine verrassing op het programma. We mochten namelijk bij gastgezinnen slapen. Niet iedereen was even enthousiast, maar natuurlijk gingen we ervoor. Helaas was er geen plekken voor de leiding, dus die bleven eenzaam en alleen achter in het huis, waar het toen best stil werd. Zo erg dat Annette ’s nachts wakker werd en dacht dat ze al thuis was. De jongeren werden hartelijk verwelkomt en kregen allerlei foto’s te zien, koekjes te eten en liedjes te horen, dus je kan je wel voorstellen dat het erg gezellig was.

Rond acht uur werden we allemaal weer thuis verwacht voor ons ontbijt, zodat we weer fris en fruitig op pad konden. Te weten naar project 3, project 4 en project home, maar niet voordat wij uitgebreid voor onze Maarten hadden gezongen en hij kreeg natuurlijk een mooi zelfgemaakt feesthoedje op (made by Annemijn). Vandaag hebben we ook weer hard gewerkt in de hitte, want morgen willen we graag de projecten afronden. Zo zie je, de tijd vliegt.

We hebben vanavond na het werken en eten lekker gevoetbald. Ieder moment van de dag wordt goed benut. Maar de vermoeidheid sloeg toe en daardoor kwam de ene blessure na de andere, uiteraard bij de mannen uit het team. De dames gingen vrolijk door. We hebben daarom ook besloten om ons eigen voetbalteam op te richten: Het Goesnogwat damesteam!!!

Toen wij uiteindelijk klaar waren met voetbal en uiteraard gewonnen hadden, dachten we lekker naar huis terug te gaan, maar niet alzo. We waren namelijk uitgenodigd door de moeder van Sergei (onze pastor) voor een kop thee, maar denk maar niet dat je alleen een kopje thee krijgt, nee, complete watermeloenen, perziken, koekjes, toffeetjes en ohja toch nog thee werd er voor ons neergezet. Nadat we lekker met elkaar gezongen hadden met Sergei en Theo om de beurt op de gitaar, kampvuurtje aan, werd het steeds gezelliger. Net toen we besloten hadden om naar huis te gaan, werd er een klein barbecuetje aangezet. Gelukkig waren we net op tijd om te weigeren, al is dat erg onbeleefd, maar we waren allemaal zo moe, we konden niet anders.
Nu is het half twaalf en ligt de helft al op bed na een lekkere douche, dus wordt het voor ons ook tijd om af te sluiten. Morgen weer een nieuwe dag dus we zeggen jelui genacht.

Heel veel liefs van Willina, Annette en Janet.

Ps: Ik mis je wel een bietjen or jint 

Ps2: Meindert en Ocke, we missen julie toch wel een bietjun oor, en oenze Nina ok!

Ps3: Ik mis jelui wel or va in moe! In een dikke poes vor iederiene.

• 21 Juli 2015 - 22:52

Dina:

Hee iedereen ik wil jullie zeggen dat jullie heel bijzonder werk verrichten. Ook wil ik jullie bedanken voor alles wat jullie al hebben gedaan.

Keep it up!
    God loves ya'll

Liefs

• 21 Juli 2015 - 23:04

Jentine:

Haha topper! Geniet nog maar lekker van de laatste paar daagjes en wij missen joe ok or :o

Liefs Meindert&Jentine

• 21 Juli 2015 - 23:37

Janny En Fokke:

allereerst Maarten van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ten tweede waren we vandaag helemaal van slag , want op bed gaan zonder de laatste blog (20-7) viel zwaar.
    maar dat is vandaag weer goed gemaakt. Fijn dat jullie al zo goed ingeburgerd zijn. die contacten vergeet je niet snel.
    onze Ello een paar lekkere slikken van Freya en Onyx en een knuffel van ons.
    nog een paar dagen dan mogen jullie je verhalen hier weer vertellen.
    Gods Zegen allemaal toegewenst. ook voor al die projecten waar jullie mee bezig zijn (geweest)

liefs Janny en Fokke

• 22 Juli 2015 - 00:01

Eize En Caroline:

Idd.. wij misten jullie blog ook al!
    Maar wat bijzonder weer om te lezen.. en wat mooi zo´n spontaan ontstaan project.

En eh.. voorzichtig idd mit sporten anders lijkt het er op dat een aantal van jullie met gipsvlucht naar huis moeten!

Sterkte nog met de laatste loodjes-dagen!

• 22 Juli 2015 - 03:01

Anne-Mieke :

Hey friends,
    Ik miste inderdaad jullie blog gister!
    Vanmorgen had ik ook al een gekeken maar er was geen nieuwe blog!
    Jullie zijn weer aardig wat nieuwe ervaringen rijker geworden de afgelopen dagen!
    Hopelijk heb je een leuke verjaardag gehad Maarten daar in Moldavië! Heel veel succes of de komende dagen!

Liefs van 1 van jullie trouwe blogvolgers!

• 22 Juli 2015 - 20:48

Hendrik En Hilly:

Het lieve allemaal!

Man wat is het fijn om alles te lezen! Ik heb het gevoel weer helemaal te pakken! Het klinkt als een heel bijzondere reis! En wat een werk hebben jullie verzet zeg!

Wij wensen jullie nog een heel fijne leuke en bijzondere laatste dag toe! Zuig alles nog even goed op want voor je het weet ben je thuis:/
    Ook zullen we die bijzondere meneer meenemen in gebed.

Alvast een goede reis terug!
    Dikke poes voor maarten en een lekkere knuffel voor annette en marjan!

Tot snel allemaal!
    Liefs Hendrik en Hilly

• 22 Juli 2015 - 21:21

Anneke Visser:

Nou, ook van onze kant nog veel sterkte toegewenst voor de laatste dagen. We denken aan en bidden voor jullie. Groeten voor iedereen en bijzonder voor Janet. Tot vrijdag,

Erik en Anneke

• 22 Juli 2015 - 21:49

Femmy Van Urk:

Gelukkig zeg dat we weer een blog konden lezen. Iedere keer even gekeken. Nog hele goede dagen toegewenst. Liefs en een knuffel voor Christian (ook van Poro en Loki).

• 22 Juli 2015 - 22:06

Tromp :

ik lag gisteravond maar te woelen en kon de slaap maar niet te pakken krijgen idd Ook ik miste jullie blog!!!
    Echter jullie hebben het ruimschoots weer goed gemaakt met deze blog. Jullie moeten wel erg moe geweest zijn om een bbq te laten schieten, lijkt mij haast onmogelijk maar het schijnt dus toch te kunnen;-)
    Die verdieping wat moet ik me daar bij voor stellen doe jullie dat eventjes tussen neus en lippen door? of helpen jullie daar aan mee? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

Wat als die oude man blij zijn en wat zal hij lekker te kunnen als hij zit te ........ genieten van wat jullie hebben gemaakt. Is dat toilet ook nog aangesloten op een gemeente riool of hoe werkt dat daar?

Vergeet ik bijna Maarten te feliciteren. Jongen alsnog van harte gefeliciteerd en schouder klop van mij en de knuffel en poes heb je vast wel gehad van deze en of gene, die laat ik dus maar achterwege.
    OOk voor morgen wens ik jullie veel plezier werk ze en we bidden voor jullie dat jullie tot een zegen mogen zijn voor de mensen daar in Moldavie.

PS hoe staat het moet nemen van de fotos van de kookgelegenheden?

Groeten en tot gauw
    tromp

• 22 Juli 2015 - 23:20

Alida:

hey luitjes, hoe gaat het daar?
    trekken jullie het een beetje met de hitte? neem het zonnetje vrijdag mee aub want het beloofd hier volgende week wat minder te worden.
    Wat mooi om te lezen hoe druk jullie met de projecten bezig zijn. en vandaag afgerond. jullie zijn er vast en zeker heel ver mee gekomen.
    En wat zijn jullie lief voor elkaar, maarten dat er speciaal voor jou een hoedje gemaakt is! gaaf toch en er is vast ook voor je gezongen. Nog van harte gefeliciteerd
    bijzonder om te logeren bij de mensen thuis, wie overkomt dat ?? weer een ervaring rijker. hoop dat jullie dat ook zo vonden en dat het goed was om mee te maken. (dan pas merk je hoe goed je het hebt in ons eigen Urk)
    en nu dus weer bijna terug op de Bult... de tijd gaat snel. hoop jullie gauw weer te zien.
    groetjes Alida

• 23 Juli 2015 - 00:03

Jan Riekelt En Linda:

Lieve groep wat zijn we trots op jullie en wat is het een lust om die blog weer te lezen.
    We willen jullie alvast een goede reis toewensen dat jullie weer veilig op de bult terug mogen keren Wat een feest als jullie weer thuis zijn veel liefs speciaal voor Auke gr jan riekelt en linda

• 23 Juli 2015 - 06:56

Hendrik, Jeanine En Annely:

Vandaag alweer jullie laatste da En dan morgen weer naar huis.
    Wat gaan 2weken dan ineens snel he?
    Ook voor vandaag wens ik jullie God's zegen toe en veel succes.
    Hebben jullie al een idee hoe laat jullie terug zijn? En waar jullie dan uitstappen?

Geniet nog van deze laatste dag!

Groetjes aan iedereen en ern dikke knuffel voor Elloise
    ps. Zijn mijn vorige berichtjes doorgekomen? ik zie ze niet meer.