22 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu 22 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu

22 juli 2015

23 Juli 2015 | Moldavië, Orhei

Vandaag is het voor de metselploeg direct na het ontbijt wegwezen, cement kopen en racen naar project 4. Ze zijn daar bezig met het realiseren van de droom van de vader van Gina een van onze tolken. Hij ziet het als een opdracht van God om een soort kinderopvanghuis te maken. Samen met zijn zoon en drie pleegjongens is hij een onderkomen van twee verdiepingen aan het maken. Dit gebeurt vanuit een totaal onoverzichtelijke puinhoop, in onze ogen dan. We zijn hier echt op onze plaats. De metselploeg laat zich echt van zijn beste kant zien en ondertussen kunnen wij waarnemen hoe er door de Moldaven op creatieve wijze stenen achter op een driewiel fiets vervoerd worden. Het is ontroerend om te zien hoe de 16 jarige lichamelijk gehandicapte jongen op handen en voeten emmers zand verplaatst. Hij is o zo trots als je je duim omhoog naar hem opsteekt. De andere jongere jongens zijn volleerde bouwvakkers. Stenen worden trouwens niet gekocht, maar ook zelf gemaakt. Verder is duidelijk dat bouwtoezicht, Arbo of welstandcommissie hier tot het rijk der fabelen behoort. Voor het eten wordt weer het beste uit de kast gehaald. Bijna geen bord of glas is hetzelfde maar het eten smaakt des te beter.
Daarna werd de metselploeg opgehaald door alle andere reisgenoten en samen hebben we daarna een rondrit langs alle projecten gedaan. Overal werden we enthousiast ontvangen. En terecht. Er is prima werk geleverd en onze missie is ruimschoots geslaagd. Het afscheid nemen van de vriendelijke mensen viel niet mee, maar we kwamen toch nog op tijd voor de laatste, door onze privé kokkin gemaakte maaltijd. Thuisfront, dit hebben jullie echt gemist. Het eten was GE-WEL-DIG!!!.
De andere ploegen hebben vandaag onder andere hout gehakt en gestapeld bij Sasha die vanaf zijn heupen verlamd is en zich dus moet verplaatsen in een rolstoel. Gelukkig heeft hij een erg lieve vrouw die goed voor hem zorgt. Marissa en annemijn hebben verder gewerkt aan de muurschidering die nog niet helemaal voltooid was. Willina, Marlijn, annette en Marjan hebben vandaag boodschappen gedaan en voor een voedselpakket gezorgd voor onze vriend Michai en zijn vrouw. En Eize en Tonie hebben de wc afgemaakt bij Michai.
Daarna zijn we naar het stadje gegaan en hebben geëvangeliseerd. Het geluid viel opeens middenin ons dramastuk uit, en daardoor moesten we het zelf maar even verder improviseren, maar verder liet de groep zich van zijn beste kant zien en horen. Nu zijn we weer thuis en gaan straks lekker slapen. Genacht.
Christel en Theo.
Ps. Een dikke poes voor m’n va en moe van Christel

( de blog is verlaar door het wegbliven van internet gisteren)

• 23 Juli 2015 - 12:00

Riekus En Jannet:

Nou het zit er bijna op voor jullie.
    we vonden het leuk om iedere dag de blog te lezen en zo op de hoogt te blijven van wat jullie allemaal deden in Moldavie.
    Voor vannacht een goeie reis terug naar nederland , groetjes aan iedereen en een dikke poes voor onze charlotte

• 23 Juli 2015 - 12:03

Riekus En Jannet:

P.S Morgen andijvie met een bal gehakt?

• 23 Juli 2015 - 20:20

Erik En Anneke:

Nog 1 nachtje slapen, het was bijzonder om jullie belevenissen te volgen en we zijn diep onder de indruk. Zet je lamp niet onder de korenmaat maar laat Gods liefde schijnen voor de mensen om je heen. Dat hebben jullie deze weken door Gods genade mogen doen en wij mochten op afstand meegenieten. Goede terugreis toegewenst, groeten en een poes voor oenze Jannetjen.

Groeten, Erik en Anneke

• 23 Juli 2015 - 20:58

Martijn Buijnink:

Ik vond het ook leuk om jullie blogs te mogen lezen. Wat hebben jullie ontzettend veel gedaan de afgelopen 2 weken. Fantastisch. Jullie hebben super werk gedaan. En nou weer op naar Urker bodem. Ik wens jullie een goeie en veilige terug reis toe en dat God bij jullie mag zijn. Een goeie reis en God,s zegen gewenst voor jullie allemaal. Ga zo door zou ik zegen met wat jullie allemaal doen

Martijn Buijnink