14 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu 14 juli 2015 - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van Urkgoes - WaarBenJij.nu

14 juli 2015

Door: maarten bakker

Blijf op de hoogte en volg

14 Juli 2015 | Moldavië, Orhei

Onze tweede werkdag was reeds begonnen met een paar achterblijvers die de huishoudelijke taken op zich namen vertrokken wij super gemotiveerd naar onze projecten. Ik (Mathilde Keuter) zit op project #2, dit project houd in dat wij de wijngaard van deze mensen opknappen en een mooie voor straat aanleggen voor hun met beton. De mannen waren hard aan het werk om de straat op een goed level te maken voor wanneer het beton gestort word en de dames waren druk bezig met het schilderen van de muren en de wijngaard omploegen, ikzelf daar in tegen kreeg de taak om op Silvio te passen, dit is een geestelijk beperkt jongentje hij is de zoon van de vrouw waar wij voor werken, dit was echter een zwaardere taak als ik dacht want veel interesse en concentratie had hij niet maar gelukkig was hij erg gesteld op mij en gaf mij graag een knuffel wat erg belonend was voor mij, in de middag ging ik samen met onze Annetski de wijngaard schoffelen wat ook erg zwaar was vooral in die brandende zon, toen dit klaar was gingen we lekker naar huis wat eten, zingen en bespreking met onze stille groepjes.

Hehe,nou die Mathilde eindelijk is uit ‘’gemeakt’’ kan ik eindelijk wat over mijn dag vertellen. Wat voor mij begon als ‘’de dag’’ dat ik eindelijk aan de slag kon na een paar bittere dagen en voor de oude meneer wat kon gaan betekenen,kwam Annette naar me toe met de vraag of ik een aantal speeltoestellen wilde gaan opknappen aan onze thuisbasis. Met wat morren en klagen kon ik mezelf toch overtuigen dat het toch weer wat was voor de gemeenschap hier en dat ze me niet zo erg zouden missen op het project zelf. Ik mocht samen met Elloise die taak op ons nemen en oenze Janet mocht de was doen. Toen we eenmaal buiten kwamen en ik om me heen keek wat wel een verfje kon gebruiken,zag ik dat de picknicktafel daar zwaar aan toe was. Wat leek als een makkelijke en wel ‘’korte’’ klus werd een dag in de zon schuren en zonnen. Gelukkig hadden we een muziekje bij ons voor een beetje geestelijke kracht.(waar zo’n telefoon wel niet goed voor is.) Maar goed,genoeg gepraat over waar we mee bezig waren op de thuisbasis. Op het project zelf gingen we als een speer. Het pad wat hij voorheen gebruikte als wc hebben we nu opgeknapt en vrijgemaakt als een nieuw loop pad. Verder zijn de betonpalen voor het nieuwe hek afgeleverd en is het gat voor zijn behoeftes reeds al gegraven. Ik vind het jammer dat ik persoonlijk de meneer niet in de ogen kan kijken om te zien hoe gelukkig hij wordt met al de zegeningen die hij ontvangt. Verder is het eten hier erg erg erg goed . Dit ervaren wij dan ook als een grote zegen! Wel vervelend het aantal kraaien wat we tussen 05:00 en 07:00 horen. Dat wordt ons volgende project als we nog tijd over hebben. Later die dag kreeg ik de opdracht van de leiding samen met blonde willina en Elloise (de) J . Lo ,om te gaan shoppen met onze vertalers Tudor en Sergei. Wat begon als een serieuze opdracht om water en brood in te slaan voor de komende dagen eindigde in een giller omdat onze Tudor een aardig woordje Nederlands begint te spreken,en dat de dames hem een aantal dance moves probeerden te leren. Tudor zelf zag dit niet zo zitten maar besloot het toch een kans te geven. Toen ik tegen hem zei kijk naar links en dat daar een bewaker stond die naar hem keek en afkeurend schudde met zijn hoofd,begon hij zich toch een beetje te schamen en kwam er een zenuwachtig lachje naar boven gevolgd door een huppeltje naar voren om niet meer in de spotlights te staan. Na dit allemaal beleefd te hebben en weer veilig aankwamen bij de thuisbasis,hebben we nog lekker gezongen met de groep en zijn we daarna nog even lekker in stille tijd groepje bij elkaar gekomen. Nou ik heb jelui (bijna) alles verteld over vandaag en ik zeg jelui de rust !

  • 14 Juli 2015 - 22:47

    Caroline:

    Elke avond even kijken of er al wat van jullie opstaat... helaas doet de link van Facebook voor het filmpje het niet... of ligt het eraan dat ik geen Facebook meer heb? (dat kan vanzelf ook nog?! - of niet?!)
    Uh.... straks dus nog een project ´kraaien´ ?! wat gaan jullie daar aan doen dan? (just curious)

    En... even een vraagje.. hebben jullie daar ook steekmuggen? Ik vraag me namelijk af waar die gebleven zijn hier in Nederland... (moeten toch ergens zitten) - niet dat ik ze verder mis ofzo
    Verder weer leuk om verhaal te lezen... en leuk dat boodschappen doen 'shoppen' genoemd wordt ;)

    Succes met alle projecten!


  • 14 Juli 2015 - 23:00

    Janny Bakker:

    Zo dat zag er goed uit die oprit echt eer van jullie werk super. Voor nu slaap lekker en voor morgen succes met alles

  • 14 Juli 2015 - 23:05

    Anne-Mieke:

    Alweer blog 5!
    Waar de media al niet goed voor is om jullie te volgen!
    Als ik jullie blog moet ik weer vaak aan onze reizen met urk goes denken!
    Als het kon zou ik zo weer mee gaan!

    Ben benieuwd naar de volgende blog!

    Groetjes Anne-Mieke

  • 15 Juli 2015 - 00:12

    Breggien:

    Heeeeey!

    Maarten, wat verwoord je dat ook weer prachtig haha.
    Ik heb bij Tudor echt zo'n tweede Torrek-idee (als je begrijpt wat ik bedoel)
    Succes met werken morgen! Pak jullie rust en geniet van alle zegeningen, vooral ook de geestelijke. God is zo dichtbij op zo'n reis, echt lekker opladen jelui!

    Groetjes Breggien

  • 15 Juli 2015 - 11:06

    Gerda:

    Hè skatjen mathilde!!! Kan niet wachten tot je terug bent. Dan gaan we even een gezellig avondje houden om het te vieren. Nu je weg bent heb ik niemand om mee te sporten... pff dan maar even pauze hahahaha. Nou ik zal even een broodje voor me maken en ik stuur morgen weer iets♡♡

  • 15 Juli 2015 - 11:31

    Tromp:

    Hallo Jelui,
    Wat gaan jullie als een speer geweldig mooi om te zien dat het straatje en de helling klaar is.Maar de heiling lijkt me wel erg steil.
    Dat de kost lekker is heb ik al op verschillende manieren gehoord dus ben zeer benieuwd wat er dan zo lekker is. Neem maar eens wat mee ;-) Of probeer een recept te bemachtigen van de kokin.
    Werk ze voor vandaag en tot de volgende blog Groeten Tromp

  • 15 Juli 2015 - 16:22

    Kelvin:

    Hè snoarr ik ben volgend weekend bij jullie!! Dan gaan we even een gezellig avondje houden toch? Nou tot dan SNOR groetjes kelvin

  • 15 Juli 2015 - 20:19

    Jannie:

    Lieve mensen, ik ben hartstikke trots op jullie, wat gaan jullie goed, ga zo door.

    gr jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Moldavië, Orhei

Moldavie 2015

jongeren evangeliesatie reis naar moldavie

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2015

23 juli 2015

23 Juli 2015

22 juli 2015

21 Juli 2015

20 en 21 juli

19 Juli 2015

19 juli 2015

18 Juli 2015

18 juli 2015

Actief sinds 18 Juni 2015
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 11708

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 24 Juli 2015

Moldavie 2015

Landen bezocht: